In seiner künstlerischen Praxis hat das Kollektiv *foundationClass den Anspruch, einschließende Lehr- und Bildungsformen zu entwickeln und die Ausschlussmechanismen Weißer Kunstinstitutionen zu dekonstruieren.

Im Browser ansehen | Open in browser
 English version below

nGbK, Oranienstraße 25, 10999 Berlin, www.ngbk.de

In seiner künstlerischen Praxis hat das Kollektiv *foundationClass den Anspruch, einschließende Lehr- und Bildungsformen zu entwickeln und die Ausschlussmechanismen Weißer Kunstinstitutionen zu dekonstruieren.


nGbK-Projektgruppe: *foundationClass

neue Gesellschaft

für bildende Kunst


*foundationClass –
from within the cracks



Werstatt für kollektives Lernen
12 Dezember 2020 - 24 Januar 2021
Wir laden herzlich ein zum Start des Online-Programms der *foundationClass
Samstag, 12. Dezember 2020

Künstler_innen:
Osamah Abouzor, Najwa Ahmed, Ahmad Alali, Anwar Alatrash, SharPuta Alatrash, Richard Khaldon Al Halah, Rula Ali, Fadi Aljabour, Mayada Alkayal, Sana Al Kurdi, Marwa Almokbel, Aram Al Saed, Mohanad Alsneeh, Akhil Amer, Ulf Aminde, Markues, Reem Awad, Amel Alzakout, Anoush Azizi, Yemisi Babatola, Tewa Barnosa, D'Andrade, Annabel Daou, Mira Debaja, Max Grau, Mohamad Halbouni, Diwali Hasskan, Nadira Husain, Mahmoud Ismail, Azad Ibrahim, Eva Karduck, Katharina Kersten, Serena Khan, Cam-Anh Luong, Roda Mehrez, Hami Mehr, Dyaa Naim, Marina Naprushkina, Nour Nasreddine, Ayham Omarin, Ramin Parvin, Krishan Rajapakshe, Can Rastovic, Dachil Sado, Miriam Schickler, Batoul Sedawi, Oula Soleman, Hatef Soltani, Yara Sulaiman, Ghaith Tahsen, Aref Torkaman, Vera Varlamova, Noor Yasin
Foto: Can Rastovic
Foto: Can Rastovic

Episoden des Podcast und Stream »*foundationClass/speaks« (Termine: ngbk.de)
 

Diskussion
»Carving out collaborative BIPOC spaces in higher art education« (en/de)
mit Najwa Ahmed, Puta Alatrash, D'Andrade, Yemisi Babatola, Kamila Lee, Hami Mehr und Mariama Sow
Lesung & Gespräch
»Intersec* femme group: genesis« (en/de)
mit Najwa Ahmed, Puta Alatrash, Rula Ali, Mayada Alkayal, Marwa Almokbel, Yemisi Babatola, Nadira Husain, Cam-Anh Luong, Roda Mehrez, Hami Mehr und Batoul Sedawi
Diskussion
»Collectivity, authorship & the *foundationClass methods« (de/en)
mit *foundationClass Mitgliedern
Gespräch
 
»*foundationClass meets Moabit Mountain College« (de/en)
mit Marwa Almokbel, Nadira Husain, Marina Naprushkina, Hatef Soltani, Batoul Sedawi und Vera Varlamova
Gespräch
»Intersectional feminism and art scene: A look from inside out« (en)
mit Najwa Ahmed und Hami Mehr
Diskussion
 
»Resistant commemoration« (de/en)
mit Krishan Rajapakshe, Hatef Soltani und Ulf Aminde
Poesie
»Spoken Word as movement to resistance« (de/en)
mit Lahya Aukongo, Yemisi Babatola und *fC Poet:innen
Fragen und Antworten
»the art academy: last words« (en)
mit Fred Moten und Stefano Harney (angefragt), gemeinsame Veranstaltung mit der nGbK-Projektgruppe feral methods
Buchpräsentation
»*foundationClass – das Buch« (de/en)
Veranstaltung der nGbK-Projektgruppe feral methods
ISBN: 978-3-938515-83-9
u.a.
...
»from within the cracks« ist eine audiovisuelle Installation, eine Baustelle, eine Methode, ein Raum zur Neuformulierung von Machtverhältnissen – entstanden im Miteinander des Kollektivs der *foundationClass. Ein ›crack‹ [Riss] ist eine Bruchstelle, ein Zeichen der Zerstörung, aber auch ein unbestimmter Raum, von dem Möglichkeiten ausgehen. Von dieser Bruchstelle aus, die sich in der Kunstinstitution befindet, aber nicht zu ihr gehört, sind die Mitglieder des Kollektivs der *foundationClass mit der Abwesenheit konfrontiert, mit dem Unmöglichen, den Hürden – mit allen Mechanismen von struktureller Diskriminierung. Im aktuellen Projekt in der nGbK stellt das *foundationClass-Kollektiv diese Machtstrukturen auf den Kopf: Das Konzept der Begrenzung und Marginalisierung wird selbst zum Forschungsgegenstand gemacht und in widerständige Energie und kreatives Potential umgewandelt. In einer raumfüllenden Installation in der nGbK wird eine digitale Werkstatt für kollektives Lernen eingerichtet. Die virtuellen Angebote umfassen eine kollaborative Podcast-Serie, ein Online-Archiv und eine digitale Präsentation künstlerischer Beiträge auf der Website der nGbK. Hier teilt die *foundationClass ihre Arbeitsmethoden, Perspektiven und Fragen, die sich aus den Einschränkungen im sozialen analogen Raum für kollektive Lernzusammenhänge ergeben.

Für das Projekt sind die künstlerischen Arbeiten der beteiligten Künstler_innen Ausgangspunkt der kollektiven Arbeit. Dies sind neue Arbeiten der *foundationClass  sowie Reenactments der vorherigen größeren Produktionen des Kollektivs, wie »TRUST US« (Maxim Gorki Theater/Herbstsalon), »untoured« (nach dem Europe Festival/Sophiensaele), »The *foundationClass’ non-Cafeteria of the Academy of Misery« (Begleitprogramm der Berlin Biennale, Akademie der Künste), »WEST« (West Den Haag).
Die *foundationClass ist sowohl ein Studiengang an der weißensee kunsthochschule berlin als auch ein Künstler_innenkollektiv. Als Studiengang soll die *foundationClass Menschen, die nach Deutschland migriert und von Rassismus betroffen sind, den Zugang zu Kunstakademien erleichtern. In seiner künstlerischen Praxis hat das Kollektiv den Anspruch, einschließende Lehr- und Bildungsformen zu entwickeln und die Ausschlussmechanismen Weißer Kunstinstitutionen zu dekonstruieren.
Trotz der Hindernisse, die in der Akademie zugegen sind, bildet die *foundationClass darin eine eigene Gemeinschaft. Sie bietet einen sozialen Raum, in dem Wissen, künstlerische und gestalterische Praktiken nicht konsumiert, sondern kollektiv hinterfragt werden.
Zur Ausstellung erscheint ein Buch im nGbK-Verlag

»*foundationClass – das Buch« erzählt, was die *foundationClass für die vielen Menschen war, ist und sein wird, die sie seit 2016 prägen. Es ist eine Geste der Anerkennung und Solidarität mit all jenen, auf deren Arbeit wir aufbauen sowie jenen, mit denen wir zusammenarbeiten und die uns unterstützen. Das Buch soll die *foundationClass in breiteren Zusammenhängen zeigen und die erprobten emanzipatorischen Praktiken im Bereich der Kunst und Bildung einordnen.
(ISBN: 978-3-938515-83-9) Buchvorstellung: siehe Termine
Finanziert von der LOTTO-Stiftung Berlin



Unterstützt von der weißensee kunsthochschule berlin
In its artistic practice, the *foundationClass collective aims to develop inclusive forms of teaching and education and to deconstruct the exclusion mechanisms of white art institutions.

nGbK, Oranienstraße 25, 10999 Berlin, www.ngbk.de

In its artistic practice, the *foundationClass collective aims to develop inclusive forms of teaching and education and to deconstruct the exclusion mechanisms of white art institutions.


nGbK project group: *foundationClass

neue Gesellschaft

für bildende Kunst


*foundationClass –
from within the cracks



Hub for collective learning
12 December 2020 - 24 January 2021
You are cordially invited to the start of *foundationClass’ online program
Saturday, 12 December 2020

Artists:
Osamah Abouzor, Najwa Ahmed, Ahmad Alali, Anwar Alatrash, SharPuta Alatrash, Richard Khaldon Al Halah, Rula Ali, Fadi Aljabour, Mayada Alkayal, Sana Al Kurdi, Marwa Almokbel, Aram Al Saed, Mohanad Alsneeh, Akhil Amer, Ulf Aminde, Markues, Reem Awad, Amel Alzakout, Anoush Azizi, Yemisi Babatola , Tewa Barnosa, D'Andrade, Annabel Daou, Mira Debaja, Max Grau, Mohamad Halbouni, Diwali Hasskan, Nadira Husain, Mahmoud Ismail, Azad Ibrahim, Eva Karduck, Katharina Kersten, Serena Khan, Cam-Anh Luong, Roda Mehrez, Hami Mehr, Dyaa Naim, Marina Naprushkina, Nour Nasreddine, Ayham Omarin, Ramin Parvin, Krishan Rajapakshe, Can Rastovic, Dachil Sado, Miriam Schickler, Batoul Sedawi, Oula Soleman, Hatef Soltani, Yara Sulaiman, Ghaith Tahsen, Aref Torkaman, Vera Varlamova, Noor Yasin
Photo: Can Rastovic
Photo: Can Rastovic

Episodes of the podcast and stream »*foundationClass/speaks« (Dates: ngbk.de)
 

Panel
»Carving out collaborative BIPOC spaces in higher art education« (en/de)
with Najwa Ahmed, Puta Alatrash, D'Andrade, Yemisi Babatola,  Kamila Lee, Hami Mehr and Mariama Sow
Reading & conversation
 
»Intersec* femme group: genesis« (en/de)
with Najwa Ahmed, Puta Alatrash, Rula Ali, Mayada Alkayal, Marwa Almokbel, Yemisi Babatola, Nadira Husain, Cam-Anh Luong, Roda Mehrez, Hami Mehr und Batoul Sedawi
Discussion
 
»Collectivity, authorship & the *foundationClass methods« (de/en)
with *foundationClass members
Talk
 
»*foundationClass meets Moabit Mountain College« (de/en)
with Marwa Almokbel, Nadira Husain, Marina Naprushkina, Hatef Soltani, Batoul Sedawi and Vera Varlamova
Conversation
»Intersectional feminism and art scene: A look from inside out« (en)
with Najwa Ahmed and Hami Mehr 
Discussion
»Resistant commemoration« (de/en)
with Krishan Rajapakshe, Hatef Soltani, Ulf Aminde
Poetry
»Spoken Word as movement to resistance« (de/en)
with Lahya Aukongo, Yemisi Babatola and *fC poets
Questions and answers
»the art academy: last words« (en)
with Fred Moten and Stefano Harney (inquired)), joint event with the nGbK-project group feral methods
Book presentation
»*foundationClass – das Buch« (de/en)
event hosted by the nGbK-project group feral methods
ISBN: 978-3-938515-83-9
a.o.
...
»from within the cracks« is an audiovisual show, an archive, a construction site, a method, a space of reformulating power relations, born and raised in the togetherness of the *foundationClass collective. A crack is a breaking point, a sign of destruction, but also an undefined space from which opportunities arise. Operating from this space of brokenness that is in but not of the art institution, the members of the *foundationClass collective are very much confronted with absence, impossibility, obstacles - everything that forms part of the mechanisms of structural discrimination.
In the current project the *foundationClass collective decided to turn these power structures upside down, to blow up that concept of limitation and to forbid structural discrimination to continue to marginalize *foundationClass members. Instead, it is turned into a research object, into energy and creative potential.

In a large-scale installation at nGbK, a digital hub for collective learning will be set up. The material of offer includes a collaborative podcast series, an online archive and a digital presentation of artworks on the nGbK website. In this way, the *foundationClass shares working methods, viewpoints and questions resulting from the limitations to collective learning in the analogue social sphere.
In this project, works by the participating artists form the point of departure for collective work. These are new works by *foundationClass as well as reenactments of previous major productions such as »TRUST US« (Maxim Gorki Theater/Herbstsalon), »untoured« (after Europe Festival/Sophiensaele), »The *foundationClass’ non-Cafeteria of the Academy of Misery« (accompanying programme of Berlin Biennale, Akademie der Künste), »WEST« (West Den Haag).
The *foundationClass is both a study programme based at weißensee academy of art berlin and an artist collective. As a study program the *foundationClass seeks to facilitate access to art academies for people who migrated to Germany and who are affected by racism. In its artistic practice the collective fosters inclusive forms of teaching and education and decon-structs the mechanisms of exclusion inherent in white art institutions. In spite of the obstacles posed by the academy, the *foundationClass constitutes a community within it. It creates a social space where knowledge, artistic and design practices are not consumed, but collectively questioned.
The exhibition is accompanied by a book published by nGbK-Verlag

"*foundationClass – the book" tells what the *foundationClass was, is, and will be for the many people who have shaped it since 2016. It is a gesture of recognition and solidarity with all those on whose work we build and those with whom we work and support. The book is intended to show the *foundationClass in a broader context and to place proven emancipatory practices in the field of art and education.
(ISBN: 978-3-938515-83-9)
Financed by LOTTO-Stiftung Berlin



Supported by weißensee kunsthochschule berlin